Θεολόγοι

Ο επικρατέστερος χαρακτηρισμός του Α. Παπαδιαμάντη για πολλές δεκαετίες υπήρξε «κοσμοκαλόγερος», χαρακτηρισμός που δικαιωνόταν από την οικογενειακή του καταγωγή –γιος ιερέα- και από τον τρόπο ζωής του –ψάλτης στην εκκλησία του Αγίου Ελισσαίου. Κάτω από την απλοϊκή, την κατανυχτική, τη χριστιανική, την ποιητική, την υποβλητική επιφάνεια των «χριστουγεννιάτικων» και των  «πασχαλιάτικων» διηγημάτων των σχολικών βιβλίων σκιαγραφούνται ήρωες όπως η στρίγγλα μάνα Δελχαρώ, η φόνισσα γιαγιά Χαδούλα Φραγκογιαννού, ο πότης, αδιάφορος, ελλιπής σύζυγος, τα κουτσομπολιά, οι συκοφαντίες, τα μάγια, οι εκτρώσεις. Η βίωση της αμαρτίας και η πάλη με το κακό και τους πειρασμούς της ζωής αποτελούν τη βάση του χριστιανισμού του Α. Παπαδιαμάντη.



Η Φραγκογιαννού πνίγει τα θύματά της και τελικά βρίσκει τον ίδιο θάνατο, πνίγεται προσπαθώντας να φτάσει το εκκλησάκι του Αϊ Σώστη (τραγική ειρωνεία). Ο Α. Παπαδιαμάντης την αφήνει μετέωρη μεταξύ θείας και ανθρώπινης δικαιοσύνης γιατί; Η Ε. Πετρογιάννη αξιοποιώντας τις θέσεις του συγγραφέα για την κόλαση και το παράδεισο γράφει:
«Η Φραγκογιαννού, αμετανόητη για τα εγκλήματά της, αποφασίζει να πάει πρώτα στο μοναχό Ακάκιο, στο εκκλησάκι του Αι-Σώστη, να εξαγορευτεί δηλ. να εξομολογηθεί, πιστεύοντας πως ο πνευματικός θα τη βοηθήσει να διαφύγει με διερχόμενο πλοίο στην Εύβοια. Με την σκέψη αυτή ο Παπαδιαμάντης επικυρώνει την ελευθερία βούλησης της Φραγκογιαννούς και την απεγκλωβίζει από τη διαδικασία της σωτηρίας, δηλαδή τις τύψεις και τις ενοχές για να επέρθει η σωτηρία. Κατά τον Παπαδιαμάντη οι άνθρωποι είναι μέτοχοι μιας φύσης, η οποία έχει εκπέσει, αλλά παράλληλα έχει όλες τις πιθανότητες σωτηρίας η οποία όμως εξαρτάται από το κριτήριο του Θεού και όχι των ανθρώπων.»
      «Η ερευνήτρια Στ. Χελιδώνη διαπίστωσε μια πρωτότυπη «εκκλησιαστική παράδοση κρυμμένη στο ‘κοινωνικό μυθιστόρημα’ του Α. Παπαδιαμάντη ‘Φόνισσα’». Τα σημεία διακειμενικότητας της «Φόνισσας» με την εκκλησιαστική τέχνη και λογοτεχνία δηλ. τα σημεία που ο συγγραφέας μεταφέρει στη νουβέλα εκφράσεις εκκλησιαστικών κειμένων ή περιγραφές εκκλησιαστικών αγιογραφιών είναι τα εξής:
1) Οι περιγραφές των πνιγμών που διέπραξε η Φραγκογιαννού, δύο βρεφών και τριών κοριτσιών -τον έναν πνιγμό ουσιαστικά δεν τον έπραξε η ίδια, αλλά τον εύχεται, συνδυάζονται κατά την ερευνήτρια Στ. Χελιδώνη με α) περιγραφή μεθόδων πρακτικής ιατρική απελευθέρωσης της αναπνοής «σχάζοντας» δια των δα­κτύ­λων την υα­λοει­δή μεμ­βρά­νη στο φά­ρυγ­γα του βρέ­φους, β) α­νι­στο­ρή­σεις με θέ­μα το θαύ­μα της σω­τη­ρίας α­πό πνιγ­μό από το «Βίο Αγίου Πορ­φυ­ρίου Επι­σκό­που Γά­ζης» του Μάρ­κου Δια­κό­νου και από το «Βι­βλίον ω­ραιό­τα­τον κα­λού­με­νον Αμαρ­τω­λών σω­τη­ρία» του Αγα­πίου Λάν­δου, που εκ­δό­θη­κε το 1641.
2) Στη συνέχεια η Στ.Χελιδώνη παρουσιάζει τα στάδια πνιγμού. Πρώτο είναι η κατάδυση, που συμβολίζει τον θάνατο και δεύτερη ανάδυση, που συμβολίζει την κάθαρση. Κα­τά έ­ναν προ­χρι­στια­νι­κό συμ­βο­λι­σμό, το πρώ­το συμ­βο­λί­ζει το θά­να­το και το δεύ­τε­ρο την κά­θαρ­ση και την α­να­γέν­νη­ση. Στη «Φόνισσα» απαντούν τα στάδια με την εκ δια­μέ­τρου α­ντί­θε­τη κα­τά­λη­ξη. «Μια ε­πι­πλέ­ον α­πό­δει­ξη ό­τι το θαύ­μα της σω­τη­ρίας α­πό πνιγ­μό συν­δέε­ται στε­νά με το μυ­στή­ριο του βα­πτί­σμα­τος δί­νει η ει­κο­νο­γρα­φι­κή πα­ρά­δο­ση, ό­που το θαύ­μα α­πο­τε­λεί μέ­ρος α­πό το α­φη­γη­μα­τι­κό συ­μπλή­ρω­μα της ι­στό­ρη­σης της βά­πτι­σης, ό­πως, για πα­ρά­δειγ­μα, το λου­τρό του βρέ­φους Ιη­σού της γνω­στής πα­ρά­στα­σης της γέν­νη­σης. Ένα χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό δείγ­μα εν­σω­μά­τω­σης του θαύ­μα­τος προ­σφέ­ρει η τοι­χο­γρα­φία της βά­πτι­σης στην Πα­λαιά Μη­τρό­πο­λη Βε­ροίας.» Ο Πα­πα­δια­μά­ντης γνώ­ρι­ζε πολύ την ει­κο­νο­γρα­φία της Βά­πτι­σης όπως αποδεικνύουν οι περιγραφές των ναών από όπου περνούν οι ήρωες της Φραγκογιαννούς.
3) Τέλος, η Στ. Χελιδώνη διαπιστώνει πως το χρονικό άπλωμα της «Φόνισσας», δηλ. από τα Θεοφάνεια μέχρι την Κυριακή του Θωμά, το οποίο παρουσιάζει το τρίπτυχο: Γέννηση -Βάπτιση-Ανάσταση του Θεανθρώπου, δεν ήταν τυχαίο γιατί α­ντι­στοι­χεί στο συμ­βο­λι­κό ά­νοιγ­μα του μυ­στη­ρίου του βα­πτί­σμα­τος.» (Ελένη Πετρογιάννη)